Us presentem un decàleg que sintetitza a la
vegada que destaca allò que representa el nostre compromís amb la comunitat
universitària i las línies bàsiques de actuació.
La concreció dels objectius que s'apunten a continuació dependrà en part
de les conclusions d'un estudi detallat sobre l'estat de la UAB, les
conclusions del qual es faran públiques perquè els diferents col·lectius del
campus puguin contribuir a plantejar alternatives de futur en interès de tots.
La nostra proposta de canvi es pot visualitzar en aquest deu punts:
1-Descentralització
Fomentar i
redefinir el grau d'autonomia dels centres i departaments per tal d’apropar la
presa de decisions als qui les han de
portar a terme, a més d’agilitzar els processos administratius i de gestió amb
la corresponent assignació de recursos per fer front a les seves noves
responsabilitats. Sempre preservant els drets individuals i de les minories.
2-Flexibilització de les matrícules i creació de beques
Elaborar mesures
que permetin la matriculació del nombre de crèdits que l’estudiant estimi
oportú (establint un mínim i un màxim) en funció de la seva disponibilitat
pressupostària o del temps disponible, així com tirar endavant programes propis de beques (“beques UAB” per
a estudiants de grau) lligades a la renda familiar i a l’expedient acadèmic.
3-Dedicació docent/investigadora
En
l’aplicació de la nova normativa relativa
a la càrrega docent, a més de fer
prevaldre, com és preceptiu,
l'activitat investigadora constant
i de qualitat, s’intentarà
en la mesura del possible que qui encara no han accedit a una plaça estable
(i, per tant,
no compti amb trams de recerca) disposi dels mitjans i d'un
temps raonable per
poder construir la seva carrera
investigadora.
4-Política institucional
Desenvolupar una
relació fluïda i transparent amb els òrgans de la Generalitat implicats en les
polítiques universitàries, en sintonia amb les altres universitats que formen
part de l’ACUP. Aquesta relació s'haurien de basar en dues premisses
fonamentals: a) Respecte a l'autonomia universitària (llibertat i
responsabilitat de la Universitat) i als seus Estatuts; b) Compliment rigorós
dels acords pactats per ambdues parts.
5-Responsabilitat
social
En el Pla
d’igualtat de la Universitat, vetllar pel desenvolupament d’una política més
activa de conciliació entre la vida laboral i familiar. Fomentar la
transparència en les accions de govern, a escala econòmica i política.
6-Pla Bolonya
Avançar en la
construcció de l’oferta de títols en el Marc de l’EEES tot revisant els
procediments seguits en la línia de simplificar, flexibilitzar i adaptar els
protocols d’elaboració dels programes i documentació en general a la
idiosincràsia de cada col·lectiu i titulació.
7-Els professionals i la UAB
Fomentar els
contactes amb els professionals i reconèixer l’important valor afegit a la
docència que aporten els associats.
8-Responsabilitat docent
Respectar la
llibertat-responsabilitat del professorat en l’exercici de les seves funcions
docents en el marc d’un model general, obert i flexible propi de la UAB.
9-Potencialitats del PAS
Revisar
l’estructura piramidal de l’escala laboral (hi ha més càrrecs a dalt de la
piràmide en proporció al nombre i la tipologia de llocs de treball). Iniciar un
diàleg amb els agents socials i el responsables gerencials per flexibilitzar
els horaris i replantejar globalment els controls d’assistència i permanència,.
10-Compromis amb els estudiants
Es
fomentarà la implicació dels
estudiants en la vida universitària,
incentivant l'associacionisme, promovent la seva participació efectiva
en els diversos òrgans de govern de la UAB i facilitant
canals de comunicació que permetin vehicular les seves demandes i suggeriments.
Es prioritzaran criteris qualitatius sobre els quantitatius
a l'hora de recollir les seves opinions sobre el funcionament de la institució.